• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

På spaning efter delaktighet och inflytande - En etnografisk studie i förskolan

Abstract
Sammanfattning: Syftet med denna studie är att synliggöra hur pedagogerna på förskoleavdelningen Stjärnan arbetar med att utveckla barns delaktighet i och inflytande på sin vardag. Syftet preciseras i följande frågeställningar: -I vilka situationer är barnen delaktiga och hur görs de delaktiga? -I vilka situationer utövar barnen inflytande och hur får de inflytande? För att studera detta har jag genomfört en fältstudie inspirerad av en etnografisk ansats på en förskola, där jag observerat och intervjuat ett arbetslag. Mitt fokus har legat på att synliggöra pedagogernas arbete med barns delaktighet och inflytande. I resultatavsnittet har jag beskrivit tre situationer jag fann särskiljt utmärkande, här kallade Stationer, Projektarbete och Förskolans miljö, i fråga om pedagogernas arbete med barns delaktighet och inflytande över verksamheten. Ett demokratiskt arbetssätt är mycket framträdande på förskolan och barnen är delaktiga i flera olika situationer vilka är av både formell och informell karaktär. För att barnen skall bli delaktiga och ha inflytande över sin vardag krävs det att man har en tilltro till barnet, att man ser det som kompetent. Ännu en viktig del i pedagogers arbete med barns delaktighet och inflytande är att man i detta arbete måste ta hänsyn till barns erfarenhetsvärld och att delaktighet också innebär att ge barnen tillgång till aktiviteter de ännu inte känner till, vilket vidgar deras erfarenhetsvärld. För att arbetet med barns delaktighet och inflytande skall utvecklas är dokumentation av den verksamheten man bedriver en viktig del i processen. Arbetet med barns delaktighet och inflytande i verksamheten är en del av det uppdrag vilket beskrivs i de styrdokument som reglerar förskolan. Att synliggöra hur arbetet med barns delaktighet och inflytande ter sig är därför av stor vikt för den yrkeskår som är verksam inom förskolan.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29870
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29870_1.pdf (220.1Kb)
Date
2012
Author
Karlsson, Linda
Keywords
förskola
delaktighet
inflytande
etnografi
”det
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV