På spaning efter delaktighet och inflytande - En etnografisk studie i förskolan
Abstract
Sammanfattning:
Syftet med denna studie är att synliggöra hur pedagogerna på förskoleavdelningen Stjärnan arbetar med att
utveckla barns delaktighet i och inflytande på sin vardag. Syftet preciseras i följande frågeställningar:
-I vilka situationer är barnen delaktiga och hur görs de delaktiga?
-I vilka situationer utövar barnen inflytande och hur får de inflytande?
För att studera detta har jag genomfört en fältstudie inspirerad av en etnografisk ansats på en förskola, där jag
observerat och intervjuat ett arbetslag. Mitt fokus har legat på att synliggöra pedagogernas arbete med barns
delaktighet och inflytande. I resultatavsnittet har jag beskrivit tre situationer jag fann särskiljt utmärkande, här
kallade Stationer, Projektarbete och Förskolans miljö, i fråga om pedagogernas arbete med barns delaktighet
och inflytande över verksamheten.
Ett demokratiskt arbetssätt är mycket framträdande på förskolan och barnen är delaktiga i flera olika situationer
vilka är av både formell och informell karaktär. För att barnen skall bli delaktiga och ha inflytande över sin
vardag krävs det att man har en tilltro till barnet, att man ser det som kompetent. Ännu en viktig del i pedagogers
arbete med barns delaktighet och inflytande är att man i detta arbete måste ta hänsyn till barns erfarenhetsvärld
och att delaktighet också innebär att ge barnen tillgång till aktiviteter de ännu inte känner till, vilket vidgar deras
erfarenhetsvärld. För att arbetet med barns delaktighet och inflytande skall utvecklas är dokumentation av den
verksamheten man bedriver en viktig del i processen.
Arbetet med barns delaktighet och inflytande i verksamheten är en del av det uppdrag vilket beskrivs i de
styrdokument som reglerar förskolan. Att synliggöra hur arbetet med barns delaktighet och inflytande ter sig är
därför av stor vikt för den yrkeskår som är verksam inom förskolan.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Karlsson, Linda
Keywords
förskola
delaktighet
inflytande
etnografi
”det
Language
sv