Show simple item record

dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:06Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:06Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29871
dc.description.abstractSammanfattning: När ett barn har en utvecklingsstörning eller är i behov av stöd på något annat sätt, krävs en välfungerande samverkan mellan hem och skola men även mellan hem och andra verksamheter. Ett ömsesidigt beroende byggs upp mellan föräldrarna och de yrkessamma. Föräldrarna är beroende av professionella hjälpinsatser och bedömningar samtidigt som de yrkessamma behöver föräldrarnas kontakt och berättelser om barnet. Syftet med denna studie är att studera samverkan mellan skola, föräldrar och andra samverkansparter för en elev med utvecklingsstörning i grundskolan. Fokus ligger på ett föräldraperspektiv på samverkan för att besvara följande frågeställningar: • På vilka sätt sker samverkan mellan hemmet och skolan för eleven? • Vilka faktorer i samverkan med andra verksamheter blir betydelsefulla? Och vilken roll har skolan i dessa? • Vad finns det för hinder för samverkan mellan hemmet och skolan kring eleven? • Hur kan samverkan mellan skola och hem utvecklas? Den metod som använts för att besvara frågeställningarna är en fallstudie med kvalitativ intervju som datasamlingsmetod. Studien är en fallstudie i den bemärkelsen att den undersöker en specifik företeelse, samverkan, kring eleven. Då studien inriktar sig på en elev med utvecklingsstörning har det krävts en rad etiska överväganden och reflektioner. Jag menar att studiens resultat kan tillföra kunskap och tankar om hur samverkan kan utvecklas i skolan. Kvalitativ intervju har använts då ändamålen med intervjuerna har varit att få fram hur andra människor upplever en situation. Genom att jag har använt mig av intervjuer har det gått att få en insikt i andra människors tankar, erfarenheter och känslor gällande samverkan. Resultatet har visat att det krävs en omfattande samverkan kring en elev med utvecklingsstörning och att denna samverkan sker på en rad olika sätt beroende på verksamheter. Det har visat sig att föräldrarna står för det största ansvaret när det gäller att informera, kontakta och samordna mellan de olika parterna. En välfungerande kommunikation är avgörande för att samverkan ska bli så bra som möjligt och att parterna kan undvika konflikter. Kommunikation, behovet av en kontaktperson och ett stort engagemang från lärarens sida är några av de faktorer som kan utveckla samverkan mellan skola och hem. Detta är ytterst betydelsefullt för alla inom läraryrket.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectSamverkansv
dc.subjectutvecklingsstörningsv
dc.subjectföräldraperspektivsv
dc.title”Det är mycket runt omkring man inte tänker på” Föräldraperspektiv på samverkan mellan hem och skolasv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record