dc.contributor.author | Kjellgren, Veronica | sv |
dc.date.accessioned | 2012-07-20T07:27:06Z | |
dc.date.available | 2012-07-20T07:27:06Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29873 | |
dc.description.abstract | Syftet med mitt examensarbete var att ta reda på hur pedagogerna som deltog i min undersökning
uppfattar att de arbetar med sortering och klassificering i vardagen. Med vardagen menar jag de
spontana situationer som uppstår i förskolan, där ett eller flera barn börjar att sortera. Jag ville även
ta reda på hur pedagogerna i undersökningen såg på sin egen roll i arbetet med matematik, mest
med fokus på sortering och klassificering. Jag valde att göra en kvalitativ undersökning och den
metod jag valde för att besvara mina frågeställningar var samtalsintervju. Jag intervjuade tre
pedagoger som var verksamma i förskolan. Av resultatet som framkommit genom intervjuerna
visade det sig att pedagogerna ser lite olika på hur de arbetar med sortering och klassificering i
vardagen. Men alla tre pedagogerna hade uppfattningar om på vilket sätt de arbetade kring detta och
om pedagogens roll i arbetet med sortering och klassificering, även om deras uppfattningar kunde
vara olika. Pedagogerna arbetar med sortering och klassificering i vardagen bl.a. genom att
leksakerna är indelade i leklådor, att de fångar upp barn som börjar sortera t.ex. pärlor, att de tar
fram material som barnen kan sortera. Pedagogerna som deltog i undersökningen ansåg att
pedagogens roll i arbetet med sortering och klassificering är att ge barnen ett material som de kan
sortera, belysa för barnen vad det är de gör och ställa frågor till barnen. Grundläggande kunskaper i
matematik ger människan förutsättningar att klara sin vardag. Med hjälp av matematiska kunskaper
kan människan lösa olika problem som uppstår under en vanlig dag (Skolverket, 003). Forsbäck
(006) menar att barn utvecklar sin förmåga att tänka logiskt när de sorterar och klassificerar.
Genom den undersökning jag genomfört synliggörs några pedagogers uppfattningar om hur de
arbetar med sortering och klassificering, samt hur de ser på sin egen roll i det arbetet. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Förskola | sv |
dc.subject | sortering och klassificering | sv |
dc.subject | pedagogens | sv |
dc.title | Matematik i förskolans vardag - Hur pedagoger anser att de arbetar med sortering och klassificering, samt hur de ser på sin roll i det arbetet | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |