• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matematik i förskolans vardag - Hur pedagoger anser att de arbetar med sortering och klassificering, samt hur de ser på sin roll i det arbetet

Abstract
Syftet med mitt examensarbete var att ta reda på hur pedagogerna som deltog i min undersökning uppfattar att de arbetar med sortering och klassificering i vardagen. Med vardagen menar jag de spontana situationer som uppstår i förskolan, där ett eller flera barn börjar att sortera. Jag ville även ta reda på hur pedagogerna i undersökningen såg på sin egen roll i arbetet med matematik, mest med fokus på sortering och klassificering. Jag valde att göra en kvalitativ undersökning och den metod jag valde för att besvara mina frågeställningar var samtalsintervju. Jag intervjuade tre pedagoger som var verksamma i förskolan. Av resultatet som framkommit genom intervjuerna visade det sig att pedagogerna ser lite olika på hur de arbetar med sortering och klassificering i vardagen. Men alla tre pedagogerna hade uppfattningar om på vilket sätt de arbetade kring detta och om pedagogens roll i arbetet med sortering och klassificering, även om deras uppfattningar kunde vara olika. Pedagogerna arbetar med sortering och klassificering i vardagen bl.a. genom att leksakerna är indelade i leklådor, att de fångar upp barn som börjar sortera t.ex. pärlor, att de tar fram material som barnen kan sortera. Pedagogerna som deltog i undersökningen ansåg att pedagogens roll i arbetet med sortering och klassificering är att ge barnen ett material som de kan sortera, belysa för barnen vad det är de gör och ställa frågor till barnen. Grundläggande kunskaper i matematik ger människan förutsättningar att klara sin vardag. Med hjälp av matematiska kunskaper kan människan lösa olika problem som uppstår under en vanlig dag (Skolverket, 003). Forsbäck (006) menar att barn utvecklar sin förmåga att tänka logiskt när de sorterar och klassificerar. Genom den undersökning jag genomfört synliggörs några pedagogers uppfattningar om hur de arbetar med sortering och klassificering, samt hur de ser på sin egen roll i det arbetet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29873
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29873_1.pdf (113.6Kb)
Date
2012
Author
Kjellgren, Veronica
Keywords
Förskola
sortering och klassificering
pedagogens
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV