Läs- och skrivsvårigheter i den ordinarie undervisningen
Sammanfattning
Sammanfattning:
Studien syftar till, hur man som lärare kan integrera elever med läs- och skrivsvårigheter i
den ordinarie undervisningen.
Studien ugår från följande frågor för att uppnå syftet:
- Hur kan man som ensam pedagog hjälpa elever med läs- och skrivsvårigheter att
kunna delta i den ordinarie undervisningen?
- Vad bör man tänka på som pedagog i arbetet med elever som har läs- och
skrivsvårigheter?
- Vad finns det för hjälpmedel till stöd för pedagoger i arbetet med elever som har läs-
och skrivsvårigheter och hur kan de anpassas till ordinarie undervisning?
En kvalitativ undersökning genomfördes i syfte att samla information och data. Genom
intervjuer har vi skribenter fått ta del av två pedagogers och en specialpedagogs tips och
erfarenheter inom det aktuella ämnet.
I resultatet beskrivs sedan hur informanterna svarade utifrån de tre frågeställningarna som
formulerats i studien. Pedagogerna ser positivt på att kunna integrera alla elever i
undervisningen. De anser sig dock inte ha tillräckligt med tid att ordna material till de
metoder som de skulle vilja arbete med.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012Författare
Telhammer, Elin
Frisk, Rebecca
Nyckelord
Läs- och skrivsvårigheter
integrerad undervisning
Språk
sv