Helord- och avkodningsmetodens användning inom läsinlärning – En jämförelse mellan teori och praktik

No Thumbnail Available

Date

2012

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

Sammanfattning Syftet med undersökningen är att titta närmare på två metoder inom läsinlärning, helord- och avkodningsmetoden. Vi ämnar väga metodernas för och nackdelar samt jämföra praktiken med teorin. Jämförelsen gör vi genom intervjuer med pedagoger samt med hjälp av tidigare forskning, annan litteratur samt styrdokument. Genom intervjuerna vill vi även få en inblick i om pedagogerna arbetar utifrån någon av metoderna och i så fall på vilket sätt de arbetar utifrån dem. Vidare undersöks ifall det används specifika modeller på skolorna. Resultatet av intervjuerna visar att inte alla pedagoger har kännedom av vad helord- och avkodningsmetoden innebär. Ingen av pedagogerna använder sig av en specifik metod, de anser att man som pedagog bör blanda helord- och avkodningsmetoden i undervisning av läsinlärning. Pedagogerna använder sig inte heller av någon särskild modell inom metoderna. De flesta pedagoger vill förändra och utveckla sitt nuvarande undervisningssätt. Det är som pedagog viktigt att vara medveten om vilka metoder som finns för läsinlärning samt vilka modeller man kan utgå ifrån i sin undervisning. För att kunna erbjuda en så bra undervisning som möjligt för eleverna är det centralt att ha en god kännedom om hur man som pedagog arbetar samt varför man arbetar på det vis som man gör. Det är därför viktigt att kunna stödja sig på tidigare forskning samt att ta till sig ny forskning som kommer fram.    

Description

Keywords

läsinlärning, helord- och avkodningsmetoden

Citation