Livs berättelse- en inblick i hur det kan vara att gå i ”en skola för alla” och vara särbegåvad
Abstract
Sammanfattning
Syftet med detta arbete har varit att belysa ett särbegåvat barns väg genom det svenska skolsystemet.
På inget vis skall detta arbete ses som en kartläggning över hur alla särbegåvade elever upplever sin
skolgång. Endast en elev har varit i fokus och det är hennes berättelse som vi får höra. Hennes, och
hennes föräldrars,uppfattning om hur just hennes skolgång har varit. För att belysa just detta barns
historia har en narrativ forskningsmetod har använts, vilket innebär att samtal förts med barnet och
hennes föräldrar för att sedan analysera deras berättelser. Resultatet har blivit en historia som belyser
skolans förmåga eller oförmåga att ta hand om dessa elever. Jag anser att ämnet har stor betydelse för
läraryrket då alla som verkar inom skolan någon gång under sin yrkesverksamma tid troligtvis kommer
att komma i kontakt med dessa barn. Arbetet har tillkommit för att öka intresset och väcka frågor,
nyfikenhet och funderingar hos skolpersonal, föräldrar samt övriga som kan tänkas ha intresse i detta
ämne.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Rohdin, Hanna
Keywords
Särbegåvning
intelligens
skolgång
”en skola för
Language
sv