Den formella kompetensens betydelse för integrering och inkludering
dc.contributor.author | Tillander, Sara | sv |
dc.contributor.author | Odlöw, Pernilla | sv |
dc.date.accessioned | 2012-07-20T07:27:06Z | |
dc.date.available | 2012-07-20T07:27:06Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29878 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning: Syfte Syftet med uppsatsen är att undersöka hur integrering av särskolans elever i grundskolan kan fungera med utgångspunkt i ett lärarperspektiv. Metod Vi har använt oss av en kvantitativ undersökningsmetod då vi genomfört en enkätstudie som vi skickat ut till alla lärare i årskurs ett till sex i den valda kommunen. Resultat Vårt resultat visar att flera faktorer har betydelse för hur integrering av grundsärskolans elever i grundskolan fungerar. Vi har kommit fram till att lärarna i denna studie till största del inte känner att deras kompetens räcker till för att möta den integrerade elevens behov. Vår slutsats är att kontinuerlig handledning i kombination med formell kompetens ökar möjligheterna för läraren att möta elevens behov. Vi kan konstatera att ökade krav på läraren medför att tiden att individualisera undervisningen minskar vilket medför en svårighet som kan påverka möjligheterna för elevernas utveckling samt att lärarna har större möjligheter att lyckas om de känner att de har stöttning i sitt arbete. Vi anser att om särskolans elever ska integreras i grundskolan så är det av största vikt att man har en skola för alla som utgångspunkt i detta arbete. Med en skola för alla menar vi där alla deltar aktivt tillsammans och känner att meningsfullhet i detta. Betydelse för läraryrket Att alla elever har olika utgångspunkter med sig in i undervisningen och att vi måste variera vår undervisning så att den kommer alla tillgodo utifrån deras förutsättningar. Vår uppgift som lärare är att undanröja hinder och arbeta förebyggande för att förhindra svårigheter i undervisningen. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Specialpedagogik | sv |
dc.subject | grundsärskola | sv |
dc.subject | integrering och i | sv |
dc.title | Den formella kompetensens betydelse för integrering och inkludering | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |