Den formella kompetensens betydelse för integrering och inkludering
Sammanfattning
Sammanfattning:
Syfte
Syftet med uppsatsen är att undersöka hur integrering av särskolans elever i grundskolan kan fungera med
utgångspunkt i ett lärarperspektiv.
Metod
Vi har använt oss av en kvantitativ undersökningsmetod då vi genomfört en enkätstudie som vi skickat ut
till alla lärare i årskurs ett till sex i den valda kommunen.
Resultat
Vårt resultat visar att flera faktorer har betydelse för hur integrering av grundsärskolans elever i
grundskolan fungerar. Vi har kommit fram till att lärarna i denna studie till största del inte känner att deras
kompetens räcker till för att möta den integrerade elevens behov. Vår slutsats är att kontinuerlig
handledning i kombination med formell kompetens ökar möjligheterna för läraren att möta elevens behov.
Vi kan konstatera att ökade krav på läraren medför att tiden att individualisera undervisningen minskar
vilket medför en svårighet som kan påverka möjligheterna för elevernas utveckling samt att lärarna har
större möjligheter att lyckas om de känner att de har stöttning i sitt arbete. Vi anser att om särskolans
elever ska integreras i grundskolan så är det av största vikt att man har en skola för alla som utgångspunkt
i detta arbete. Med en skola för alla menar vi där alla deltar aktivt tillsammans och känner att
meningsfullhet i detta.
Betydelse för läraryrket
Att alla elever har olika utgångspunkter med sig in i undervisningen och att vi måste variera vår
undervisning så att den kommer alla tillgodo utifrån deras förutsättningar. Vår uppgift som lärare är att
undanröja hinder och arbeta förebyggande för att förhindra svårigheter i undervisningen.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012Författare
Tillander, Sara
Odlöw, Pernilla
Nyckelord
Specialpedagogik
grundsärskola
integrering och i
Språk
sv