dc.contributor.author | Ivarsson, Stina | sv |
dc.date.accessioned | 2012-07-20T07:27:06Z | |
dc.date.available | 2012-07-20T07:27:06Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29880 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Syftet med vår uppsats är att ta reda på vad några yrkesverksamma lärare samt en
matematikdidaktiker anser att ämnesintegrering med matematik är och hur deras erfarenheter
därav ser ut. Vi har strävat efter att besvara tre huvudfrågor; ”Vad menar ett antal
yrkesverksamma lärare att ämnesintegrering med matematik är?”, ”Vilka erfarenheter har ett
antal yrkesverksamma lärare av ämnesintegrering med matematik?” och ”Vilken syn på
ämnesintegrering utifrån ett matematikperspektiv har en matematikdidaktiker vid Göteborgs
Universitet?”. Vi har använt oss av kvalitativa intervjuer med sex yrkesverksamma lärare och
en matematikdidaktiker. Vi har även studerat relevant litteratur. Vårt huvudresultat är att alla
intervjuade lärare har någon form av erfarenhet av ämnesintegrering, men i många fall verkar
denna integrering konstrueras i efterhand. Det här tror vi har betydelse för läraryrket genom
att vi med våra resultat belyser att det måste finnas syfte och mål med ämnesintegreringen.
Detta syfte ska vara tydligt kopplat till det centrala innehållet i kursplanerna. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Matematik | sv |
dc.subject | ämnesintegrering | sv |
dc.subject | temaarbete. | sv |
dc.title | Ämnesintegrering utifrån ett matematikperspektiv | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |