• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En studie kring undervisningen av elever med ADHD.

Abstract
Syfte: Syftet med uppsatsen är att med hjälp av kvalitativa intervjuer undersöka hur två pedagoger, som arbetar på olika skolor ser på elever med ADHD samt vilka insatser som görs på skolorna för att möta dessa elevers behov. Därtill kommer jag med hjälp av litteratur och tidigare forskning att undersöka hur man som pedagog rekommenderas att gå tillväga för att på bästa sätt bemöta elever med ADHD utifrån deras förutsättningar. Huvudfråga: De problemformuleringar som jag utgår ifrån är följande: Vilken kunskap har de två pedagogerna om elever med ADHD, och hur anpassar de undervisningen för att tillgodose dessa elevers behov? Vilka typer av anpassningar i undervisningen har de tillfrågade pedagogerna gjort i mötet med elever som har ADHD? Hur går de intervjuade pedagogerna tillväga för att hjälpa elever med ADHD, att nå målen? Metod och Material: De metoder som används i undersökningen är kvalitativa intervjuer med två pedagoger. Pedagogerna är verksamma på två olika skolor och undervisar elever i åldrarna 7-9 år och 11-15 år. Därtill har jag tagit del av betydelsefull forskning och litteratur som rör ämnet. Resultat: I resultatet framkommer det att det finns ett flertal elever som uppvisar ADHD liknande symtom. Dessa elever behöver en undervisning som är anpassad efter deras förutsättningar och behov. Det finns ett flertal rekommendationer på olika typer av anpassningar och tillvägagångssätt för att bemöta dessa elever i skolan. Det centralaste är dock att man som pedagog har kunskap och förståelse för dessa elevers olikheter och anpassar undervisningen där utefter. Betydelse för läraryrket: ”Uppskattningar visar att antalet ADHD- diagnoser har ökat med 400 procent sedan 1988…” (Honos-Webb, 008, s 11). Man kommer således att som pedagog möta åtskilliga elever med diagnosen ADHD. De rekommendationer som ges i samband med undervisning av elever med ADHD kan med fördel även användas i mötet med elever som har lättare koncentrationssvårigheter (Kadesjö, 007). Därav anser jag att detta tyder på att ämnesområdet har en mycket stor betydelse för läraryrket.    
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29886
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29886_1.pdf (174.2Kb)
Date
2012
Author
Arvidson, Katarina
Keywords
ADHD
Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
Ko
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV