Show simple item record

dc.contributor.authorArvidson, Katarinasv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:06Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:06Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29886
dc.description.abstractSyfte: Syftet med uppsatsen är att med hjälp av kvalitativa intervjuer undersöka hur två pedagoger, som arbetar på olika skolor ser på elever med ADHD samt vilka insatser som görs på skolorna för att möta dessa elevers behov. Därtill kommer jag med hjälp av litteratur och tidigare forskning att undersöka hur man som pedagog rekommenderas att gå tillväga för att på bästa sätt bemöta elever med ADHD utifrån deras förutsättningar. Huvudfråga: De problemformuleringar som jag utgår ifrån är följande: Vilken kunskap har de två pedagogerna om elever med ADHD, och hur anpassar de undervisningen för att tillgodose dessa elevers behov? Vilka typer av anpassningar i undervisningen har de tillfrågade pedagogerna gjort i mötet med elever som har ADHD? Hur går de intervjuade pedagogerna tillväga för att hjälpa elever med ADHD, att nå målen? Metod och Material: De metoder som används i undersökningen är kvalitativa intervjuer med två pedagoger. Pedagogerna är verksamma på två olika skolor och undervisar elever i åldrarna 7-9 år och 11-15 år. Därtill har jag tagit del av betydelsefull forskning och litteratur som rör ämnet. Resultat: I resultatet framkommer det att det finns ett flertal elever som uppvisar ADHD liknande symtom. Dessa elever behöver en undervisning som är anpassad efter deras förutsättningar och behov. Det finns ett flertal rekommendationer på olika typer av anpassningar och tillvägagångssätt för att bemöta dessa elever i skolan. Det centralaste är dock att man som pedagog har kunskap och förståelse för dessa elevers olikheter och anpassar undervisningen där utefter. Betydelse för läraryrket: ”Uppskattningar visar att antalet ADHD- diagnoser har ökat med 400 procent sedan 1988…” (Honos-Webb, 008, s 11). Man kommer således att som pedagog möta åtskilliga elever med diagnosen ADHD. De rekommendationer som ges i samband med undervisning av elever med ADHD kan med fördel även användas i mötet med elever som har lättare koncentrationssvårigheter (Kadesjö, 007). Därav anser jag att detta tyder på att ämnesområdet har en mycket stor betydelse för läraryrket.    sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectADHDsv
dc.subjectNeuropsykiatriska funktionsnedsättningarsv
dc.subjectKosv
dc.titleEn studie kring undervisningen av elever med ADHD.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record