Språkelevers uppfattning om sin egen språkinlärning i engelska och spanska
Abstract
Syftet med arbetet är att få insikt i hur elever uppfattar sin egen inlärning i specifika ämnen samt att öka
förståelsen för hur de tänker kring användandet av språkkunskaper i framtiden och hur de använder sig av sina
nuvarande kunskaper i vardagen. De grundläggande frågorna för undersökningen var: Hur ser elevernas
uppfattning ut av inlärning av spanska jämfört med engelska? Finns det skillnader i inlärningen av de båda
språken och hur kan i så fall skillnaderna ta sig uttryck?
I det här arbetet användes en kvalitativ intervju som metod. Fjorton elever från två gymnasieskolor
intervjuades, sju från varje skola. Samtliga informanter läser både engelska och spanska. Intervjuerna gjordes
individuellt med varje elev och materialet spelades in.
I resultatet har framkommit tydliga skillnader mellan spanska och engelska angående elevernas syn på
språkinlärningen. De största skillnaderna låg i elevernas motivation att studera språken. Samtliga elever såg
engelskan som ett viktigt språk som är ett måste att behärska i dagens globaliserade samhällen. Motivationen i
spanskan var inte alls självklar och anledningen till att eleverna studerade språket varierade med allt från
språkintresse till att skaffa sig meritpoäng till betyget. En viktig orsak till varför spanskan inte är lika
motiverande att lära sig är att det saknas tillfällen att öva och praktisera språket i vardagen, vilket i engelskans
fall inte är ett problem då språket påträffas ständigt på elevernas fritid.
Arbetets betydelse för läraryrket är stor och då i första hand när det gäller språkundervisning och
språkinlärning. Ett av målen med undersökningen är att få större inblick i elevers syn på språkinlärningen vilket
kan vara direkt användbart för verksamma språklärare. Det ger också viss insikt i elevernas olika sätt att se på
hur de bäst lär sig.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Thörn, Sofia
Keywords
språkinlärning
engelska
spanska
motivation,
Language
sv