• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Språkelevers uppfattning om sin egen språkinlärning i engelska och spanska

Sammanfattning
Syftet med arbetet är att få insikt i hur elever uppfattar sin egen inlärning i specifika ämnen samt att öka förståelsen för hur de tänker kring användandet av språkkunskaper i framtiden och hur de använder sig av sina nuvarande kunskaper i vardagen. De grundläggande frågorna för undersökningen var: Hur ser elevernas uppfattning ut av inlärning av spanska jämfört med engelska? Finns det skillnader i inlärningen av de båda språken och hur kan i så fall skillnaderna ta sig uttryck? I det här arbetet användes en kvalitativ intervju som metod. Fjorton elever från två gymnasieskolor intervjuades, sju från varje skola. Samtliga informanter läser både engelska och spanska. Intervjuerna gjordes individuellt med varje elev och materialet spelades in. I resultatet har framkommit tydliga skillnader mellan spanska och engelska angående elevernas syn på språkinlärningen. De största skillnaderna låg i elevernas motivation att studera språken. Samtliga elever såg engelskan som ett viktigt språk som är ett måste att behärska i dagens globaliserade samhällen. Motivationen i spanskan var inte alls självklar och anledningen till att eleverna studerade språket varierade med allt från språkintresse till att skaffa sig meritpoäng till betyget. En viktig orsak till varför spanskan inte är lika motiverande att lära sig är att det saknas tillfällen att öva och praktisera språket i vardagen, vilket i engelskans fall inte är ett problem då språket påträffas ständigt på elevernas fritid. Arbetets betydelse för läraryrket är stor och då i första hand när det gäller språkundervisning och språkinlärning. Ett av målen med undersökningen är att få större inblick i elevers syn på språkinlärningen vilket kan vara direkt användbart för verksamma språklärare. Det ger också viss insikt i elevernas olika sätt att se på hur de bäst lär sig.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29887
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29887_1.pdf (173.1Kb)
Datum
2012
Författare
Thörn, Sofia
Nyckelord
språkinlärning
engelska
spanska
motivation,
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV