Show simple item record

dc.contributor.authorSvedberg, Johannasv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:06Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:06Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29888
dc.description.abstractSyftet med denna uppsats är att genom utredningen SOU 008:7 analysera policyn kring yrkesprogrammens lokala kursutbud och diskutera föreställningar om en likvärdig skola. Detta görs genom att ställa följande frågor: Vad säger utredningen SOU 008:7 om yrkesprogrammens lokala frihet och elevers likvärdighet? Vilken betydelse ges de lokala kurserna för marknadsföringen i en konkurrensutsatt gymnasieskola? Vad säger utredningen SOU 008:7 om kopplingen mellan lokala kurser och arbetsmarknad? Utgångspunkten har varit utredningen SOU 008:7 som analyserats med avseende på lokal frihet och likvärdighet. Metoden är att genom en kritisk-teoretisk forskningsansats göra en textanalytisk studie där mångtydigheterna i texten skall belysas. Studien visar att de många mångtydigheterna i utredningen gör det svårt att förstå vad utredaren egentligen vill skall förändras när det gäller den lokala friheten och dess relation till en likvärdig skola. Utredaren såg många problem i hur de lokala kurserna bedrevs innan 008 där det hävdas att friheten att skapa vilka kurser som helst bidrar till ett oöverskådligt kaos i skolan. Likvärdigheten skall upprätthållas menar utredaren och detta genom att skolorna skall kunna konkurrera om eleverna på ett likvärdigt sätt. Förslaget utredaren ger är att det skall bli obligatoriskt med lokala programråd som i sin tur bestämmer över vilket utbud som skall få finnas lokalt, och att detta görs i samverkan med arbetslivet. Resultatet visar att likvärdighet är svårt att skapa i skolan på det viset utredaren menar eftersom lokala kurser fortfarande skall skapas lokalt. Men också ur en ekonomisk aspekt då friskolor ibland med bättre ekonomi kan marknadsföra sig på ett mer omfattande sätt än de kommunala skolorna. Studien ställer sig till sist frågande om det verkligen är nödvändigt med ett absolut krav på likvärdighet i betydelsen att alla elever bör ha samma utbildning och menar att elever istället bör ha rätt till lika utbildning.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectLokal frihetsv
dc.subjectlikvärdighetsv
dc.subjectarbetsmarknadsv
dc.subjectkonkurrsv
dc.titleLika tillgång till utbildning? - en studie om lokala kurser och nationell likvärdighet på gymnasiets yrkesprogramsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record