Lika tillgång till utbildning? - en studie om lokala kurser och nationell likvärdighet på gymnasiets yrkesprogram
Sammanfattning
Syftet med denna uppsats är att genom utredningen SOU 008:7 analysera policyn kring yrkesprogrammens lokala
kursutbud och diskutera föreställningar om en likvärdig skola. Detta görs genom att ställa följande frågor: Vad säger
utredningen SOU 008:7 om yrkesprogrammens lokala frihet och elevers likvärdighet? Vilken betydelse ges de lokala
kurserna för marknadsföringen i en konkurrensutsatt gymnasieskola? Vad säger utredningen SOU 008:7 om
kopplingen mellan lokala kurser och arbetsmarknad?
Utgångspunkten har varit utredningen SOU 008:7 som analyserats med avseende på lokal frihet och likvärdighet.
Metoden är att genom en kritisk-teoretisk forskningsansats göra en textanalytisk studie där mångtydigheterna i texten
skall belysas.
Studien visar att de många mångtydigheterna i utredningen gör det svårt att förstå vad utredaren egentligen vill skall
förändras när det gäller den lokala friheten och dess relation till en likvärdig skola. Utredaren såg många problem i hur
de lokala kurserna bedrevs innan 008 där det hävdas att friheten att skapa vilka kurser som helst bidrar till ett
oöverskådligt kaos i skolan. Likvärdigheten skall upprätthållas menar utredaren och detta genom att skolorna skall
kunna konkurrera om eleverna på ett likvärdigt sätt. Förslaget utredaren ger är att det skall bli obligatoriskt med lokala
programråd som i sin tur bestämmer över vilket utbud som skall få finnas lokalt, och att detta görs i samverkan med
arbetslivet.
Resultatet visar att likvärdighet är svårt att skapa i skolan på det viset utredaren menar eftersom lokala kurser
fortfarande skall skapas lokalt. Men också ur en ekonomisk aspekt då friskolor ibland med bättre ekonomi kan
marknadsföra sig på ett mer omfattande sätt än de kommunala skolorna. Studien ställer sig till sist frågande om det
verkligen är nödvändigt med ett absolut krav på likvärdighet i betydelsen att alla elever bör ha samma utbildning och
menar att elever istället bör ha rätt till lika utbildning.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012Författare
Svedberg, Johanna
Nyckelord
Lokal frihet
likvärdighet
arbetsmarknad
konkurr
Språk
sv