Show simple item record

dc.contributor.authorSaarinen, Christiansv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:07Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:07Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29890
dc.description.abstractSyftet med arbetet i sin helhet är att studera och analysera hur nyanlända elever upplever sin skolgång, både ur perspektivet förberedelseklass men också ur det ersättande inkluderingsperspektivet. Arbetet syftar också på förståelsen kring de hinder och möjligheter de nyanlända eleverna upplever sig ha, men också hur verksamheten uppfattas av de pedagoger som arbetar inom den. Uppsatsen är i sin grund baserad på en intervjustudie av 6 nyanlända elever med varierande skolbakgrund, den är också baserad på intervjuer med 2 stycken lärare. Där den ena arbetat i så kallad förberedelseklass och där den andra är en mer traditionellt klasslärare. Intervjuerna är gjorda under höstterminen 2011 på en skola i en förort till en större stad. Resultat av undersökningen är främst att eleverna är nöjda med sin utbildning, både i den tidigare förberedelseklassen, men också numera som inkluderade i klassen. Detta kan man i sin tur ställa gentemot att pedagogerna inom verksamheten är de som är kritiska gentemot inkludering.sv
dc.language.isosvsv
dc.subject0sv
dc.title”Inkludering eller?sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record