• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Yrkeslärares bedömning av byggelever i verkstadsämnet

Sammanfattning
Sammanfattning Syfte Syftet med detta arbete var att undersöka om bygglärarens yrkesutbildning och yrkesbakgrund har betydelse för bedömningen av yrkeseleverna på Bygg- och anläggningsprogrammet och vilka kunskaper som bygglärare bedömer under verkstadslektionerna. Verkstadslektionerna är den ena av de två praktiska delarna av Bygg-och anläggnigsprogramet och den del där byggläraren bedriver praktiska lektioner. Lektionssalen liknar ett snickeri med maskiner och verktyg. Två frågeställningar ligger till grund för arbetet: Vilken betydelse har bygglärarens yrkesutbildning som byggnadsarbetare för bedömningen av elevernas prestation i verkstaden? Bedömer byggläraren elevernas prestation i verkstaden, utifrån sitt yrkesperspektiv som byggnadsarbetare eller utifrån Lpf 94s och GY 011s betygskriterier/kunskapskrav eller en kombination av de båda? Metod Jag har valt att intervjua sex bygglärare som är verksamma på gymnasiets Bygg- och anläggningsprogram med inriktning husbyggnad. Till de två frågeställningarna hörde ett antal frågor gjorda med avsikt att visa hur andra bygglärare tänker kring bedömning i verkstadsämnet. Intervjuerna genomfördes under två veckor i december 011. De spelades in och transkriberades sedan. Det har visat sig i efterhand att det var svårt att "hålla tråden" under intervjuerna och samtliga frågor blev därför inte besvarade. Resultat Samtliga bygglärare som deltog i intervjuundersökningen ansåg att deras yrkesbakgrund var betydelsefull. Endast två bygglärare resonerade sig fram till att de kunskaper yrkesbakgrunden ger kan kopplas samman med de kunskaper som kan definieras med begreppen nyckelkvalifikationer och specifika yrkeskunskaper. Slutsats Intervjuundersökningen bekräftar Tsagalidis (011) beskrivning av bedömningssituationen i yrkesämnet. Hon delar upp de kunskaper som skall bedömas med hjälp av begreppen nyckelkvalifikationer och specifika yrkeskunskaper och visar på betydelsen av att identifiera och bedöma kunskaper inom båda områdena när det gäller yrkesutbildningar.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29893
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29893_1.pdf (95.27Kb)
Datum
2012
Författare
Sandström, Marcus
Nyckelord
bedömning
Bygg- och anläggningsprogrammet
yrkesl
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV