dc.contributor.author | Sandström, Marcus | sv |
dc.date.accessioned | 2012-07-20T07:27:07Z | |
dc.date.available | 2012-07-20T07:27:07Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29893 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Syfte
Syftet med detta arbete var att undersöka om bygglärarens yrkesutbildning och yrkesbakgrund har betydelse för
bedömningen av yrkeseleverna på Bygg- och anläggningsprogrammet och vilka kunskaper som bygglärare bedömer
under verkstadslektionerna. Verkstadslektionerna är den ena av de två praktiska delarna av Bygg-och
anläggnigsprogramet och den del där byggläraren bedriver praktiska lektioner. Lektionssalen liknar ett snickeri med
maskiner och verktyg. Två frågeställningar ligger till grund för arbetet:
Vilken betydelse har bygglärarens yrkesutbildning som byggnadsarbetare för bedömningen av elevernas prestation i
verkstaden?
Bedömer byggläraren elevernas prestation i verkstaden, utifrån sitt yrkesperspektiv som byggnadsarbetare eller utifrån
Lpf 94s och GY 011s betygskriterier/kunskapskrav eller en kombination av de båda?
Metod
Jag har valt att intervjua sex bygglärare som är verksamma på gymnasiets Bygg- och anläggningsprogram med
inriktning husbyggnad. Till de två frågeställningarna hörde ett antal frågor gjorda med avsikt att visa hur andra
bygglärare tänker kring bedömning i verkstadsämnet. Intervjuerna genomfördes under två veckor i december 011. De
spelades in och transkriberades sedan. Det har visat sig i efterhand att det var svårt att "hålla tråden" under intervjuerna
och samtliga frågor blev därför inte besvarade.
Resultat
Samtliga bygglärare som deltog i intervjuundersökningen ansåg att deras yrkesbakgrund var betydelsefull. Endast två
bygglärare resonerade sig fram till att de kunskaper yrkesbakgrunden ger kan kopplas samman med de kunskaper som
kan definieras med begreppen nyckelkvalifikationer och specifika yrkeskunskaper.
Slutsats
Intervjuundersökningen bekräftar Tsagalidis (011) beskrivning av bedömningssituationen i yrkesämnet. Hon delar upp
de kunskaper som skall bedömas med hjälp av begreppen nyckelkvalifikationer och specifika yrkeskunskaper och visar
på betydelsen av att identifiera och bedöma kunskaper inom båda områdena när det gäller yrkesutbildningar. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | bedömning | sv |
dc.subject | Bygg- och anläggningsprogrammet | sv |
dc.subject | yrkesl | sv |
dc.title | Yrkeslärares bedömning av byggelever i verkstadsämnet | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |