Avhoppare – En studie om lärarens roll beträffande avhopp i moderna språk i grundskolan
Sammanfattning
Sammanfattning:
Alltför många elever, framförallt pojkar, hoppar av sina studier i moderna språk i högstadiet.
Det gör att den svenska skolan inte lever upp till Europakommissionens krav att alla elever
skall lära sig två språk utöver sitt modersmål. Ett flertal tidigare undersökningar visar att
språklärarna spelar en stor roll beträffande avhoppen. Syftet med den här undersökningen är
att ta reda på vilken syn språklärarna själva har på avhoppen och i vilken mån lärarnas behö-
righet, engagemang, stödinsatser, arbetssituation och utveckling hör ihop med dessa. I under-
sökningen intervjuades sex lärare i moderna språk på fyra fristående högstadieskolor i ett stor-
stadsområde. Studien visar att bristen på stödinsatser och utveckling i form av fortbildning har
avgörande betydelse för att eleverna hoppar av språkundervisningen, vilket även tidigare
forskning visat. Däremot är det oklart om lärarens behörighet spelar någon roll.
Om lärarna fortbildades kunde en undervisning och en betygssättning som bättre följer gäl-
lande kursplan minska antalet avhopp. Lärarnas arbete med stödinsatserna skulle kunna un-
derlättas genom utvecklandet av läromedel som möjliggör en mer individualiserad undervis-
ning.
1
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012Författare
Lundqvist, Alexander
Nyckelord
avhopp
moderna språk
språkval
spanska.
Språk
sv