Show simple item record

dc.contributor.authorStrutz, Emeliesv
dc.contributor.authorSvensson, Sandrasv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:07Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:07Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29902
dc.description.abstractI Sverige finns det många olika kulturer. Vuxna och barn emigrerar in till Sverige från olika länder världen över. De kommer in till Sverige med sina erfarenheter och med den kultur de är vana och uppväxta med i sina ursprungsländer. Det finns barn som är uppväxta i Sverige men har föräldrar som är uppväxta i ett annat land, med en annan kultur. Vissa av dessa barn växer upp med två olika kulturer och vi har till viss del undersökt hur stort utrymme deras dubbla kultur får i förskoleklasser och förskolan. Syftet med uppsatsen är att belysa pedagogers förhållningsätt angående mångkulturalitet i två förskoleklasser och två förskolor. Våra frågeställningar är: Vilket förhållningssätt har pedagogerna i två förskolor och två förskoleklasser till kulturell mångfald? På vilket sätt förhåller sig pedagogerna till styrdokument och teorier kring kulturell mångfald? Vi har valt att använda oss av enkät som en kvantitativ undersökningsmetod, för att få information kring vilket och vilka förhållningsätt pedagogerna har kring kulturell mångfald. Vårt resultat på 30 respondenter visar bland annat att de som arbetar i verksamheten ser mångkultur som mångfald, problem, tillgång, svår hanterligt och spännande.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectFörskolasv
dc.subjectFörskoleklasssv
dc.subjectKultursv
dc.subjectKulturell mångfalsv
dc.titleVilken syn och förhållningsätt har pedagoger i två förskolor och två förskoleklasser på mångkultur?sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record