• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vilken syn och förhållningsätt har pedagoger i två förskolor och två förskoleklasser på mångkultur?

Sammanfattning
I Sverige finns det många olika kulturer. Vuxna och barn emigrerar in till Sverige från olika länder världen över. De kommer in till Sverige med sina erfarenheter och med den kultur de är vana och uppväxta med i sina ursprungsländer. Det finns barn som är uppväxta i Sverige men har föräldrar som är uppväxta i ett annat land, med en annan kultur. Vissa av dessa barn växer upp med två olika kulturer och vi har till viss del undersökt hur stort utrymme deras dubbla kultur får i förskoleklasser och förskolan. Syftet med uppsatsen är att belysa pedagogers förhållningsätt angående mångkulturalitet i två förskoleklasser och två förskolor. Våra frågeställningar är: Vilket förhållningssätt har pedagogerna i två förskolor och två förskoleklasser till kulturell mångfald? På vilket sätt förhåller sig pedagogerna till styrdokument och teorier kring kulturell mångfald? Vi har valt att använda oss av enkät som en kvantitativ undersökningsmetod, för att få information kring vilket och vilka förhållningsätt pedagogerna har kring kulturell mångfald. Vårt resultat på 30 respondenter visar bland annat att de som arbetar i verksamheten ser mångkultur som mångfald, problem, tillgång, svår hanterligt och spännande.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29902
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29902_1.pdf (228.9Kb)
Datum
2012
Författare
Strutz, Emelie
Svensson, Sandra
Nyckelord
Förskola
Förskoleklass
Kultur
Kulturell mångfal
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV