dc.contributor.author | Strutz, Emelie | sv |
dc.contributor.author | Svensson, Sandra | sv |
dc.date.accessioned | 2012-07-20T07:27:07Z | |
dc.date.available | 2012-07-20T07:27:07Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29902 | |
dc.description.abstract | I Sverige finns det många olika kulturer. Vuxna och barn emigrerar in till Sverige från olika länder världen över.
De kommer in till Sverige med sina erfarenheter och med den kultur de är vana och uppväxta med i sina
ursprungsländer. Det finns barn som är uppväxta i Sverige men har föräldrar som är uppväxta i ett annat land,
med en annan kultur. Vissa av dessa barn växer upp med två olika kulturer och vi har till viss del undersökt hur
stort utrymme deras dubbla kultur får i förskoleklasser och förskolan. Syftet med uppsatsen är att belysa
pedagogers förhållningsätt angående mångkulturalitet i två förskoleklasser och två förskolor.
Våra frågeställningar är: Vilket förhållningssätt har pedagogerna i två förskolor och två förskoleklasser till
kulturell mångfald? På vilket sätt förhåller sig pedagogerna till styrdokument och teorier kring kulturell
mångfald? Vi har valt att använda oss av enkät som en kvantitativ undersökningsmetod, för att få information
kring vilket och vilka förhållningsätt pedagogerna har kring kulturell mångfald. Vårt resultat på 30 respondenter
visar bland annat att de som arbetar i verksamheten ser mångkultur som mångfald, problem, tillgång, svår
hanterligt och spännande. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Förskola | sv |
dc.subject | Förskoleklass | sv |
dc.subject | Kultur | sv |
dc.subject | Kulturell mångfal | sv |
dc.title | Vilken syn och förhållningsätt har pedagoger i två förskolor och två förskoleklasser på mångkultur? | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |