Show simple item record

dc.contributor.authorAbkar, Masoumehsv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:07Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:07Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29903
dc.description.abstractSammanfattning Syftet med studien är dels att visa hur viktig leken är för barnens matematikinlärning och dels matematikutvecklingen hos barn i tidigare ålder. Asplund Carlsson och Pramling Samuelsson (003) hävdar att lek är ett sätt för att nå mål eller ett visst resultat i lärandet och att barn lär sig genom lekar. Om lek förbinds med ett lustfyllt lärande så kan man främja barns matematiska lärande. Undersökningen har baserats på hur pedagoger och miljöns betydelse kan stimulera till att skapa ett intresse för vidare undersökande av matematiska lekar och användningsområden hos förskolebarn och förskoleklasser i deras fria lekar. För att ge svar på våra frågor så studerade vi i tidigare forskningar, innan själva datainsamlingen tog plats. Det som visades i forskningen var att lek och lärande tidigare har setts som åtskilda men att de nu mer och mer har sammanlänkats, vilket också är mycket eftertraktat och önskvärt enligt styrdokumentet. Datainsamlingen har skett genom kvalitativa intervjuer med öppna frågor till pedagogerna och genom observationer på en förskola och i två förskoleklasser. De anteckningar och intervjuer som vi erhållit visas och presenteras i relation till lekens betydelse för barn matematikinlärning. Det resultat som visar sig är att en stimulerande och lustfylld mattelek kan stimulera barnens nyfikenhet för ämnet och kan också på så vis även i sin fria lek återuppta och utveckla de lekar som de tidigare infört i ämnet. Vad det gäller pedagogers uppfattningar om lekmiljön visade resultatet att det behövs pedagogernas aktiva deltagande i lek samt tillåtande och lämpliga lekmiljöer för att kunna locka barnen till lek och lärande. Vi anser att studien är relevant och bidrar med en medvetenhet om samband mellan lek och lärandet och kan på så sätt öka förståelsen för inte bara det egna, men också för sina kollegors inställning och agerande. 1sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectLeksv
dc.subjectmatematikinlärningsv
dc.subjectlustfylltsv
dc.subjectpedagogersv
dc.subjectleksv
dc.titleLekens betydelse i barns matematikinlärnig i förskola och förskoleklasssv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record