dc.contributor.author | Abkar, Masoumeh | sv |
dc.date.accessioned | 2012-07-20T07:27:07Z | |
dc.date.available | 2012-07-20T07:27:07Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29903 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Syftet med studien är dels att visa hur viktig leken är för barnens matematikinlärning och dels
matematikutvecklingen hos barn i tidigare ålder. Asplund Carlsson och Pramling Samuelsson (003) hävdar att
lek är ett sätt för att nå mål eller ett visst resultat i lärandet och att barn lär sig genom lekar. Om lek förbinds med
ett lustfyllt lärande så kan man främja barns matematiska lärande.
Undersökningen har baserats på hur pedagoger och miljöns betydelse kan stimulera till att skapa ett intresse för
vidare undersökande av matematiska lekar och användningsområden hos förskolebarn och förskoleklasser i
deras fria lekar. För att ge svar på våra frågor så studerade vi i tidigare forskningar, innan själva datainsamlingen
tog plats. Det som visades i forskningen var att lek och lärande tidigare har setts som åtskilda men att de nu mer
och mer har sammanlänkats, vilket också är mycket eftertraktat och önskvärt enligt styrdokumentet.
Datainsamlingen har skett genom kvalitativa intervjuer med öppna frågor till pedagogerna och genom
observationer på en förskola och i två förskoleklasser. De anteckningar och intervjuer som vi erhållit visas och
presenteras i relation till lekens betydelse för barn matematikinlärning. Det resultat som visar sig är att en
stimulerande och lustfylld mattelek kan stimulera barnens nyfikenhet för ämnet och kan också på så vis även i
sin fria lek återuppta och utveckla de lekar som de tidigare infört i ämnet.
Vad det gäller pedagogers uppfattningar om lekmiljön visade resultatet att det behövs pedagogernas aktiva
deltagande i lek samt tillåtande och lämpliga lekmiljöer för att kunna locka barnen till lek och lärande.
Vi anser att studien är relevant och bidrar med en medvetenhet om samband mellan lek och lärandet och kan på
så sätt öka förståelsen för inte bara det egna, men också för sina kollegors inställning och agerande.
1 | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Lek | sv |
dc.subject | matematikinlärning | sv |
dc.subject | lustfyllt | sv |
dc.subject | pedagoger | sv |
dc.subject | lek | sv |
dc.title | Lekens betydelse i barns matematikinlärnig i förskola och förskoleklass | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |