• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lekens betydelse i barns matematikinlärnig i förskola och förskoleklass

Sammanfattning
Sammanfattning Syftet med studien är dels att visa hur viktig leken är för barnens matematikinlärning och dels matematikutvecklingen hos barn i tidigare ålder. Asplund Carlsson och Pramling Samuelsson (003) hävdar att lek är ett sätt för att nå mål eller ett visst resultat i lärandet och att barn lär sig genom lekar. Om lek förbinds med ett lustfyllt lärande så kan man främja barns matematiska lärande. Undersökningen har baserats på hur pedagoger och miljöns betydelse kan stimulera till att skapa ett intresse för vidare undersökande av matematiska lekar och användningsområden hos förskolebarn och förskoleklasser i deras fria lekar. För att ge svar på våra frågor så studerade vi i tidigare forskningar, innan själva datainsamlingen tog plats. Det som visades i forskningen var att lek och lärande tidigare har setts som åtskilda men att de nu mer och mer har sammanlänkats, vilket också är mycket eftertraktat och önskvärt enligt styrdokumentet. Datainsamlingen har skett genom kvalitativa intervjuer med öppna frågor till pedagogerna och genom observationer på en förskola och i två förskoleklasser. De anteckningar och intervjuer som vi erhållit visas och presenteras i relation till lekens betydelse för barn matematikinlärning. Det resultat som visar sig är att en stimulerande och lustfylld mattelek kan stimulera barnens nyfikenhet för ämnet och kan också på så vis även i sin fria lek återuppta och utveckla de lekar som de tidigare infört i ämnet. Vad det gäller pedagogers uppfattningar om lekmiljön visade resultatet att det behövs pedagogernas aktiva deltagande i lek samt tillåtande och lämpliga lekmiljöer för att kunna locka barnen till lek och lärande. Vi anser att studien är relevant och bidrar med en medvetenhet om samband mellan lek och lärandet och kan på så sätt öka förståelsen för inte bara det egna, men också för sina kollegors inställning och agerande. 1
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29903
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29903_1.pdf (216.8Kb)
Datum
2012
Författare
Abkar, Masoumeh
Nyckelord
Lek
matematikinlärning
lustfyllt
pedagoger
lek
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV