• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ipadspelande och matematik - En observationsstudie av 4-5 åringars interaktion med Fingu

Abstract
SAMMANFATTNING Syfte Syftet med detta arbete var att studera hur barn i åldern 4-5 interagerar med ett Ipadspel som man har goda grunder till att tro skulle kunna vara ett behjälpligt verktyg att använda i matematikundervisningen i skolan som komplement till traditionell undervisning. Huvudfrågor Vilka svårigheter har eleverna när de spelar Fingu för första gången? Vilka möjligheter och svårigheter har pedagogen till att ge instruktioner och återkoppling? Går det att urskilja en progression första gången ett barn spelar Fingu? Metod och material Jag har använt mig av inspelad videofilm och där genom interaktionsanalys använt mig av kvantitativ metod men framförallt kvalitativ metod och tolkat barnen i deras interagerande med Ipad och Fingu. Huvudresultat Barnen visar upp en rad olika svårigheter i interaktionen med Ipad och Fingu som är mer kopplade till handmotoriska problem än matematiska utmaningar. Resultatet visar också att en pedagog är till stor hjälp att ha bredvid när man introducerar Ipad och Fingu, men kan också vara ett störningsmoment för barnet. Slutligen gick det att se framsteg för ett barn som studerades redan första gången denna spelade. Betydelse för läraryrket Digitala verktyg kommer in mer och mer i skolvärlden så att forska inom detta område är viktigt för den framtida skolundervisningen.    
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29904
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29904_1.pdf (1.672Mb)
Date
2012
Author
Thorén, Magnus
Keywords
Pedagogiska datorspel
Ipad
matematik
grundlägga
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV