Ipadspelande och matematik - En observationsstudie av 4-5 åringars interaktion med Fingu
Sammanfattning
SAMMANFATTNING
Syfte
Syftet med detta arbete var att studera hur barn i åldern 4-5 interagerar med ett Ipadspel som man har
goda grunder till att tro skulle kunna vara ett behjälpligt verktyg att använda i
matematikundervisningen i skolan som komplement till traditionell undervisning.
Huvudfrågor
Vilka svårigheter har eleverna när de spelar Fingu för första gången?
Vilka möjligheter och svårigheter har pedagogen till att ge instruktioner och återkoppling?
Går det att urskilja en progression första gången ett barn spelar Fingu?
Metod och material
Jag har använt mig av inspelad videofilm och där genom interaktionsanalys använt mig av
kvantitativ metod men framförallt kvalitativ metod och tolkat barnen i deras interagerande med Ipad
och Fingu.
Huvudresultat
Barnen visar upp en rad olika svårigheter i interaktionen med Ipad och Fingu som är mer kopplade
till handmotoriska problem än matematiska utmaningar. Resultatet visar också att en pedagog är till
stor hjälp att ha bredvid när man introducerar Ipad och Fingu, men kan också vara ett
störningsmoment för barnet. Slutligen gick det att se framsteg för ett barn som studerades redan
första gången denna spelade.
Betydelse för läraryrket
Digitala verktyg kommer in mer och mer i skolvärlden så att forska inom detta område är viktigt för
den framtida skolundervisningen.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012Författare
Thorén, Magnus
Nyckelord
Pedagogiska datorspel
Ipad
matematik
grundlägga
Språk
sv