Pedagogernas förhållningssätt till matematiken- En studie om matematik i förskolan År: februari 2012
dc.contributor.author | Berntsson, Camilla | sv |
dc.date.accessioned | 2012-07-20T07:27:07Z | |
dc.date.available | 2012-07-20T07:27:07Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29905 | |
dc.description.abstract | Denna studie har som syfte att studera vilket förhållningssätt pedagoger har i synliggörandet av matematik för barn i förskolan. Studien innehåller observationer av pedagoger i en förskola. Den metod som jag använt för att få svar på studiens frågeställning har varit utifrån ett kvalitativt sätt använda en videokamera och filma pedagogerna i tre olika vardagliga situationer. Sedan har granskning av det inspelade materialet gjorts och det viktigaste i situationerna bearbetats skriftligt. Det framkom att pedagogernas har ett problematiserande och uppstyrt förhållningssätt i hur de synliggör matematiken för barnen. Detta sker genom matematiska frågor samt uppmaningar hur barnen ska göra i aktiviteterna som studerats. Den tidigare forskning som jag använt mig av är bland annat Ingrid Pramling Samuelsson och Elisabet Doverborg som anser att barns erövrande av matematik är ett ständigt pågående samspel mellan medvetna pedagoger och barn som blir intresserade när de upptäcker den matematiska världen. Jag har utgått från Lev Vygotskijs sociokulturella teori om lärande för barn. Den innebär främst att lärandet sker i interaktion med en vuxen där denne kan stödja barnen att utföra en uppgift som det inte klarar av på egen hand. I min analys kom jag fram till att pedagogens förhållningssätt innefattar att problematisera situationer men också vara styrande och synliggöra olika matematiska grundläggande begrepp genom frågor och uppmaningar. ~ ~ | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Förhållningssätt | sv |
dc.subject | pedagoger | sv |
dc.subject | matematik | sv |
dc.subject | förskola | sv |
dc.title | Pedagogernas förhållningssätt till matematiken- En studie om matematik i förskolan År: februari 2012 | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |