En undersökning om förskollärares syn på arbetssätt kring barns skriftspråk i förskolan
Abstract
Sammanfattning
Denna undersökning handlar om förskollärares synsätt och arbetssätt kring barns skriftspråk i förskolan. Vårt
syfte med examensarbetet är att vi vill undersöka ett antal förskollärares synsätt och arbetssätt för att stimulera
och utveckla barns intresse för skriftspråket. Samtidigt vill vi få en inblick i hur förskollärarna utformar
lärandemiljö i verksamheten och hur de i praktiken omsätter de riktlinjer som står formulerade i läroplanen kring
barns skriftspråk.
Våra frågeställningar är:
Hur arbetar förskollärarna med barns skriftspråk i förhållande till det som står i förskolans läroplan?
Vad har förskollärarna för inställning till barns skriftspråk i förskolan?
Vi har genomfört en kvalitativ studie. I vår undersökning har vi använt oss av både intervjuer och observationer.
Vi har intervjuat sex förskollärare och gjort fyra observationer av förskolornas lärandemiljö i tre förskolor.
Resultatet i vår undersökning visar att förskollärarna anser att skriftspråket är en viktig del av arbetet i förskolan
och som förskollärare bör man stötta barnen i deras skriftspråksutveckling. Utifrån vår studie har vi kommit fram
till att verksamma förskollärare bör ge sig sig tid till att vidareutveckla sina kompetenser för att kunna tolka och
förstå de mål och riktlinjer som finns inskrivna i läroplanen. Denna undersökning ger en möjligheten till att ta
reda på hur ett antal förskollärare uppfattar uppdraget om hur de arbetar med skriftspråket i förskolan.
Degree
Student essay