• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En undersökning om förskollärares syn på arbetssätt kring barns skriftspråk i förskolan

Sammanfattning
Sammanfattning Denna undersökning handlar om förskollärares synsätt och arbetssätt kring barns skriftspråk i förskolan. Vårt syfte med examensarbetet är att vi vill undersöka ett antal förskollärares synsätt och arbetssätt för att stimulera och utveckla barns intresse för skriftspråket. Samtidigt vill vi få en inblick i hur förskollärarna utformar lärandemiljö i verksamheten och hur de i praktiken omsätter de riktlinjer som står formulerade i läroplanen kring barns skriftspråk. Våra frågeställningar är: Hur arbetar förskollärarna med barns skriftspråk i förhållande till det som står i förskolans läroplan? Vad har förskollärarna för inställning till barns skriftspråk i förskolan? Vi har genomfört en kvalitativ studie. I vår undersökning har vi använt oss av både intervjuer och observationer. Vi har intervjuat sex förskollärare och gjort fyra observationer av förskolornas lärandemiljö i tre förskolor. Resultatet i vår undersökning visar att förskollärarna anser att skriftspråket är en viktig del av arbetet i förskolan och som förskollärare bör man stötta barnen i deras skriftspråksutveckling. Utifrån vår studie har vi kommit fram till att verksamma förskollärare bör ge sig sig tid till att vidareutveckla sina kompetenser för att kunna tolka och förstå de mål och riktlinjer som finns inskrivna i läroplanen. Denna undersökning ger en möjligheten till att ta reda på hur ett antal förskollärare uppfattar uppdraget om hur de arbetar med skriftspråket i förskolan.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29910
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29910_1.pdf (1.023Mb)
Datum
2012
Författare
Warsame, Mona
Bara, Sara
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV