• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vägen till läslust, en kvalitativ studie om högläsningens betydelse.

Abstract
Sammanfattning: Det övergripande syftet med mitt arbete är ta reda på vad ett antal pedagoger i tre förskoleklasser har för uppfattning om högläsningens betydelse för barns lärande och utveckling. Uppsatsen har tre grundläggande frågor: * Vad anser pedagogerna att högläsningen betyder för barnens lärande? * Hur samtalar pedagogerna och barnen om böcker de läst? * Vad anser pedagogerna om miljöns betydelse för att utveckla läslust och skapa meningsfulla sammanhang? Jag har använt mig av kvalitativa intervjustudier då jag har undersökt hur pedagoger i tre förskoleklasser beskriver arbetet med högläsning och boksamtal. Intervjuerna har jag sedan analyserat utifrån forskning inom området samt teorier såsom den sociokulturella. Studien visar hur pedagogerna arbetar med högläsning, boksamtal och andra uppföljningsmetoder . Resultatet pekar på att ämnet är prioriterat och något som pedagogerna väljer att lägga mycket tid och förberedelser på. Studien visar emellertid också att vissa pedagoger inte använder sig av strukturerade boksamtal och hänvisar till att tiden inte räcker till för att planera dessa. Genomgående för de intervjuade pedagogerna är dock att man har en vilja att planera meningsfulla och givande högläsningsstunder tillsammans med barnen.Detta för att de menar att de kan se högläsningens många fördelar och positiva effekter. Med mitt arbete vill jag först och främst peka på hur viktigt det är att skapa läslust hos barnen redan i tidig ålder. Jag vill belysa vikten av att prioritera högläsningen och boksamtalen i klassrummen. Jag vill också med min studie visa på hur man kan göra den mer meningsfull så att man kan dra nytta av dess många fördelar då det gäller barns lärande och utveckling.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29914
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29914_1.pdf (348.6Kb)
Date
2012
Author
Blake, Pernilla
Keywords
högläsning
pedagog
boksamtal
sociokulturell
lä
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV