Visa enkel post

dc.contributor.authorBlake, Pernillasv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:08Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:08Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29914
dc.description.abstractSammanfattning: Det övergripande syftet med mitt arbete är ta reda på vad ett antal pedagoger i tre förskoleklasser har för uppfattning om högläsningens betydelse för barns lärande och utveckling. Uppsatsen har tre grundläggande frågor: * Vad anser pedagogerna att högläsningen betyder för barnens lärande? * Hur samtalar pedagogerna och barnen om böcker de läst? * Vad anser pedagogerna om miljöns betydelse för att utveckla läslust och skapa meningsfulla sammanhang? Jag har använt mig av kvalitativa intervjustudier då jag har undersökt hur pedagoger i tre förskoleklasser beskriver arbetet med högläsning och boksamtal. Intervjuerna har jag sedan analyserat utifrån forskning inom området samt teorier såsom den sociokulturella. Studien visar hur pedagogerna arbetar med högläsning, boksamtal och andra uppföljningsmetoder . Resultatet pekar på att ämnet är prioriterat och något som pedagogerna väljer att lägga mycket tid och förberedelser på. Studien visar emellertid också att vissa pedagoger inte använder sig av strukturerade boksamtal och hänvisar till att tiden inte räcker till för att planera dessa. Genomgående för de intervjuade pedagogerna är dock att man har en vilja att planera meningsfulla och givande högläsningsstunder tillsammans med barnen.Detta för att de menar att de kan se högläsningens många fördelar och positiva effekter. Med mitt arbete vill jag först och främst peka på hur viktigt det är att skapa läslust hos barnen redan i tidig ålder. Jag vill belysa vikten av att prioritera högläsningen och boksamtalen i klassrummen. Jag vill också med min studie visa på hur man kan göra den mer meningsfull så att man kan dra nytta av dess många fördelar då det gäller barns lärande och utveckling.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjecthögläsningsv
dc.subjectpedagogsv
dc.subjectboksamtalsv
dc.subjectsociokulturellsv
dc.subjectsv
dc.titleVägen till läslust, en kvalitativ studie om högläsningens betydelse.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post