Vägen till läslust, en kvalitativ studie om högläsningens betydelse.

No Thumbnail Available

Date

2012

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

Sammanfattning: Det övergripande syftet med mitt arbete är ta reda på vad ett antal pedagoger i tre förskoleklasser har för uppfattning om högläsningens betydelse för barns lärande och utveckling. Uppsatsen har tre grundläggande frågor: * Vad anser pedagogerna att högläsningen betyder för barnens lärande? * Hur samtalar pedagogerna och barnen om böcker de läst? * Vad anser pedagogerna om miljöns betydelse för att utveckla läslust och skapa meningsfulla sammanhang? Jag har använt mig av kvalitativa intervjustudier då jag har undersökt hur pedagoger i tre förskoleklasser beskriver arbetet med högläsning och boksamtal. Intervjuerna har jag sedan analyserat utifrån forskning inom området samt teorier såsom den sociokulturella. Studien visar hur pedagogerna arbetar med högläsning, boksamtal och andra uppföljningsmetoder . Resultatet pekar på att ämnet är prioriterat och något som pedagogerna väljer att lägga mycket tid och förberedelser på. Studien visar emellertid också att vissa pedagoger inte använder sig av strukturerade boksamtal och hänvisar till att tiden inte räcker till för att planera dessa. Genomgående för de intervjuade pedagogerna är dock att man har en vilja att planera meningsfulla och givande högläsningsstunder tillsammans med barnen.Detta för att de menar att de kan se högläsningens många fördelar och positiva effekter. Med mitt arbete vill jag först och främst peka på hur viktigt det är att skapa läslust hos barnen redan i tidig ålder. Jag vill belysa vikten av att prioritera högläsningen och boksamtalen i klassrummen. Jag vill också med min studie visa på hur man kan göra den mer meningsfull så att man kan dra nytta av dess många fördelar då det gäller barns lärande och utveckling.

Description

Keywords

högläsning, pedagog, boksamtal, sociokulturell,

Citation