• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lekens möjligheter att utvecklas i förskolan, vad är det som påverkar?

Abstract
Sammanfattning Syftet med uppsatsen är att visa på, hur man i förskolor påverkar barn i deras lek och utveckling genom material, tid och rum. Samt hur förskollärare idag ser på barns lek till möjligheter att lära och utvecklas i gemenskap. Frågorna jag ställer handlar om möjligheten att kunna använda leken som ett verktyg i förskolan för att uppnå läroplanens mål. Men även hur den yttre miljön påverkar barn när de leker och vad barnen lär i leken. Metoden för att komma fram till detta är att förstå andras tidigare forskning kring barns lek och lärande, men för att få dagens perspektiv på lek och lärande gjordes fem intervjuer på förskollärare med olika lång erfarenhet inom yrket. De intervjuades enskilt och sedan transkriberades deras ord ner på papper. Resultatet indelades i sju teman för att belysa deras aspekter på lekens möjligheter. Där menar förskollärarna att man kan använda den spontana leken för att uppnå ett specifikt mål ur läroplanen. I resultatet kommer även deras tankar kring miljöns påverkan fram. Under skrivandet av uppsatsen reflekterade jag och analyserade kring hur förskollärarna ser på lekens möjligheter för att lära i förskolan. Uppfattningen jag har fått med hjälp av tidigare forskning är att man kan uppnå fler mål ur läroplanen med hjälp av en meningsfull lek tillsammans med barnen. Jag tror att det går att vidga detta tankesätt med träning och vidareutbildning för att kunna beröra fler ämnen i leken. Detta är vad man kan behöva för att bli en inspirerande glädjefylld förskollärare, både för barnen och kollegorna. . Angelica Mäyränen 1986-05-15****Sida
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29918
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29918_1.pdf (277.3Kb)
Date
2012
Author
Mäyränen, Angelica
Keywords
miljön i förskolor
material
tid och rum
sociala
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV