• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lekens möjligheter att utvecklas i förskolan, vad är det som påverkar?

Sammanfattning
Sammanfattning Syftet med uppsatsen är att visa på, hur man i förskolor påverkar barn i deras lek och utveckling genom material, tid och rum. Samt hur förskollärare idag ser på barns lek till möjligheter att lära och utvecklas i gemenskap. Frågorna jag ställer handlar om möjligheten att kunna använda leken som ett verktyg i förskolan för att uppnå läroplanens mål. Men även hur den yttre miljön påverkar barn när de leker och vad barnen lär i leken. Metoden för att komma fram till detta är att förstå andras tidigare forskning kring barns lek och lärande, men för att få dagens perspektiv på lek och lärande gjordes fem intervjuer på förskollärare med olika lång erfarenhet inom yrket. De intervjuades enskilt och sedan transkriberades deras ord ner på papper. Resultatet indelades i sju teman för att belysa deras aspekter på lekens möjligheter. Där menar förskollärarna att man kan använda den spontana leken för att uppnå ett specifikt mål ur läroplanen. I resultatet kommer även deras tankar kring miljöns påverkan fram. Under skrivandet av uppsatsen reflekterade jag och analyserade kring hur förskollärarna ser på lekens möjligheter för att lära i förskolan. Uppfattningen jag har fått med hjälp av tidigare forskning är att man kan uppnå fler mål ur läroplanen med hjälp av en meningsfull lek tillsammans med barnen. Jag tror att det går att vidga detta tankesätt med träning och vidareutbildning för att kunna beröra fler ämnen i leken. Detta är vad man kan behöva för att bli en inspirerande glädjefylld förskollärare, både för barnen och kollegorna. . Angelica Mäyränen 1986-05-15****Sida
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29918
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29918_1.pdf (277.3Kb)
Datum
2012
Författare
Mäyränen, Angelica
Nyckelord
miljön i förskolor
material
tid och rum
sociala
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV