Språkutveckling i leken på förskolan – en studie om pedagogers förhållningssätt Typ av arbete: Examensarbete, 15 högskolepoäng
Abstract
Syfte
Syftet med den här undersökningen är att synliggöra pedagogers förhållningssätt till barns
språkutveckling i den fria och styrda leken, samt ställa detta mot vad den tidigare forskningen
tar upp om barns språkutveckling. Syftet är även att urskilja likheter och skillnader i
pedagogernas synsätt samt se på barns kommunikation med varandra och pedagogerna i den
fria respektive styrda leken.
Våra frågeställningar är
- Vilka synsätt på barns språkutveckling ger pedagogerna uttryck för i undersökningen?
- Hur anser pedagogerna i studien att leken påverkar barns språkutveckling?
- Hur använder de observerade pedagogerna leken som ett språkstimulerande verktyg?
Metod
Vi har utfört kvalitativa intervjuer samt direktobservationer med nio verksamma pedagoger.
Pedagogerna i studien arbetar på småbarnsavdelningar på tre olika förskolor i och utanför
Göteborg. Intervjuerna och observationerna genomfördes under ett tillfälle vardera på
samtliga förskolor. Vi har även funnit stöd i litteratur för att kunna genomföra
undersökningen.
Resultat
Utifrån undersökningen kunde vi se att pedagogernas synsätt på barns språkutveckling
kretsade mycket kring deras roll men att de även tog upp andra aspekter såsom förståelse,
förmågan att uttrycka sig samt samspelet i barngruppen. Pedagogerna ansåg att leken påverkar
barns språkutveckling då den utgör en social arena där barnen får tillfälle att uttrycka sig, lära
sig lösa konflikter, samarbeta och förbereda sig inför vuxenlivet. Vår tolkning var dock att
pedagogerna lade störst vikt vid sin egen roll då de i leken med barnen introducerar olika
begrepp till barnen samt benämner saker och händelser. Utifrån studiens resultat har vi dragit
slutsatsen att man i förskolan bör använda leken som ett verktyg för att stimulera barns
språkutveckling då barnen i leken får tillfälle att träna språket på ett lustfyllt sätt. Genom
kommunikation, samspel och språkstimulerande lekar tillsammans med de andra barnen och
pedagogerna får barnen tillgång till en bredare och mer varierad kunskap och kan på så sätt
lära av varandra.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Johanna Hjalmarsson, Louise Andersson
Keywords
Lek
språkutveckling
kommunikation
Language
sv