• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Språkutveckling i leken på förskolan – en studie om pedagogers förhållningssätt Typ av arbete: Examensarbete, 15 högskolepoäng

Abstract
Syfte Syftet med den här undersökningen är att synliggöra pedagogers förhållningssätt till barns språkutveckling i den fria och styrda leken, samt ställa detta mot vad den tidigare forskningen tar upp om barns språkutveckling. Syftet är även att urskilja likheter och skillnader i pedagogernas synsätt samt se på barns kommunikation med varandra och pedagogerna i den fria respektive styrda leken. Våra frågeställningar är - Vilka synsätt på barns språkutveckling ger pedagogerna uttryck för i undersökningen? - Hur anser pedagogerna i studien att leken påverkar barns språkutveckling? - Hur använder de observerade pedagogerna leken som ett språkstimulerande verktyg? Metod Vi har utfört kvalitativa intervjuer samt direktobservationer med nio verksamma pedagoger. Pedagogerna i studien arbetar på småbarnsavdelningar på tre olika förskolor i och utanför Göteborg. Intervjuerna och observationerna genomfördes under ett tillfälle vardera på samtliga förskolor. Vi har även funnit stöd i litteratur för att kunna genomföra undersökningen. Resultat Utifrån undersökningen kunde vi se att pedagogernas synsätt på barns språkutveckling kretsade mycket kring deras roll men att de även tog upp andra aspekter såsom förståelse, förmågan att uttrycka sig samt samspelet i barngruppen. Pedagogerna ansåg att leken påverkar barns språkutveckling då den utgör en social arena där barnen får tillfälle att uttrycka sig, lära sig lösa konflikter, samarbeta och förbereda sig inför vuxenlivet. Vår tolkning var dock att pedagogerna lade störst vikt vid sin egen roll då de i leken med barnen introducerar olika begrepp till barnen samt benämner saker och händelser. Utifrån studiens resultat har vi dragit slutsatsen att man i förskolan bör använda leken som ett verktyg för att stimulera barns språkutveckling då barnen i leken får tillfälle att träna språket på ett lustfyllt sätt. Genom kommunikation, samspel och språkstimulerande lekar tillsammans med de andra barnen och pedagogerna får barnen tillgång till en bredare och mer varierad kunskap och kan på så sätt lära av varandra.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29921
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29921_1.pdf (219.7Kb)
Date
2012
Author
Johanna Hjalmarsson, Louise Andersson
Keywords
Lek
språkutveckling
kommunikation
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV