• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Språkutveckling i leken på förskolan – en studie om pedagogers förhållningssätt Typ av arbete: Examensarbete, 15 högskolepoäng

Sammanfattning
Syfte Syftet med den här undersökningen är att synliggöra pedagogers förhållningssätt till barns språkutveckling i den fria och styrda leken, samt ställa detta mot vad den tidigare forskningen tar upp om barns språkutveckling. Syftet är även att urskilja likheter och skillnader i pedagogernas synsätt samt se på barns kommunikation med varandra och pedagogerna i den fria respektive styrda leken. Våra frågeställningar är - Vilka synsätt på barns språkutveckling ger pedagogerna uttryck för i undersökningen? - Hur anser pedagogerna i studien att leken påverkar barns språkutveckling? - Hur använder de observerade pedagogerna leken som ett språkstimulerande verktyg? Metod Vi har utfört kvalitativa intervjuer samt direktobservationer med nio verksamma pedagoger. Pedagogerna i studien arbetar på småbarnsavdelningar på tre olika förskolor i och utanför Göteborg. Intervjuerna och observationerna genomfördes under ett tillfälle vardera på samtliga förskolor. Vi har även funnit stöd i litteratur för att kunna genomföra undersökningen. Resultat Utifrån undersökningen kunde vi se att pedagogernas synsätt på barns språkutveckling kretsade mycket kring deras roll men att de även tog upp andra aspekter såsom förståelse, förmågan att uttrycka sig samt samspelet i barngruppen. Pedagogerna ansåg att leken påverkar barns språkutveckling då den utgör en social arena där barnen får tillfälle att uttrycka sig, lära sig lösa konflikter, samarbeta och förbereda sig inför vuxenlivet. Vår tolkning var dock att pedagogerna lade störst vikt vid sin egen roll då de i leken med barnen introducerar olika begrepp till barnen samt benämner saker och händelser. Utifrån studiens resultat har vi dragit slutsatsen att man i förskolan bör använda leken som ett verktyg för att stimulera barns språkutveckling då barnen i leken får tillfälle att träna språket på ett lustfyllt sätt. Genom kommunikation, samspel och språkstimulerande lekar tillsammans med de andra barnen och pedagogerna får barnen tillgång till en bredare och mer varierad kunskap och kan på så sätt lära av varandra.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29921
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29921_1.pdf (219.7Kb)
Datum
2012
Författare
Johanna Hjalmarsson, Louise Andersson
Nyckelord
Lek
språkutveckling
kommunikation
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV