• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur fungerar Kiwimetoden? – en fältstudie på Nya Zeeland

Sammanfattning
Syftet med vårt examensarbete är att undersöka den Nya Zeeländska läsutvecklingsmetoden, som vi i Sverige benämner Kiwimetoden eller stor- och lillboksundervisning, och närmare ta reda på hur material, struktur och arbetssätt används i klassrumsundervisningen. Frågor som ska besvaras är: - Hur fungerar användandet av stor- och lillbok i undervisningen? - Vilka olika lässtrategier används och hur går de till? Vi har valt att göra en fältstudie på fyra skolor i Auckland, Nya Zeeland och på plats genomföra intervjuer med tre rektorer och en lärare. Intervjun följs upp med ett antal observationer under läslektioner. Studien visar att Kiwimetoden dagligen används i de Nya Zeeländska skolorna. Resultaten pekar på att en likartad läsundervisning sker i samtliga besökta klassrum. Av detta drar vi slutsatsen att lärarna medvetet arbetar efter metodens teorier. De följer lektionsstrukturen och använder samma material för att eleverna ska utveckla sin läsförmåga. Resultatet visar även att skolorna följer ett sociokulturellt perspektiv vid läsundervisningen där fokus ligger på att inlärning sker i interaktion med andra människor, (Silwa Claesson 2007, s. 31). Ytterligare strategier som anses betydelsefulla för läsutvecklingen är att ha en fastställd struktur i form av högläsning följt av diskussion, vägledd läsning i mindre grupper och arbete med tillhörande uppgifter. Användandet av storbok sker i helklass genom gemensam högläsning, lillboken används i anpassade läsgrupper med vägledning av läraren.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29924
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29924_1.pdf (335.5Kb)
Datum
2012
Författare
Pettersson, Camilla
Andersson, Malin
Nyckelord
Nya Zeeland
Kiwimetoden
läsutveckling
struktur,
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV