Musik och rytmik i min verksamhet – sex pedagogers resonemang om sina musik- och rytmikstunder
Abstract
Utifrån min nyfikenhet i hur pedagoger resonerar om musik och rytmik har denna uppsats tagit form. Syftet är att
undersöka hur pedagoger inom förskolan resonerar om de musik- och rytmikstunder som de själva bedriver.
Genom kvalitativa intervjuer har sex pedagoger inom förskolan som själva bedriver musik- och rytmikstunder
intervjuats för att besvara uppsatsens syfte. Undersökningen har berört följande områden inom musik och
rytmik.
-Skapandet av musik- och rytmikstunder
-Hur pedagogen engagerar barnen i musik- och rytmikstunder.
-Pedagogiska idéer bakom musik- och rytmikstunderna.
-Sambandet mellan musik och rytmik.
-Barns utveckling genom musik och rytmik.
-Musik- och rytmikstundernas eventuella utveckling.
-Läroplanen för förskolans anknytning till musik och rytmik.
Resultatet visar på att de flesta av pedagogerna saknar en medvetenhet om musiken och rytmikens betydelse för
barn och deras utveckling. Pedagogerna betonar barns delaktighet och självförtroende i musik- och
rytmikstunderna men nämner inte barnets egna uttryck; klotterstadiet, spontansång och lek. Även bristen i
läroplanen för förskolans anknytning till musik och rytmik är slående. Hälften av pedagogerna vet inte vad
läroplanen säger om musik och rytmik.
Musik och rytmik är viktigt för barnet. I barnet integreras musik och rytmik med lek, språk, utforskande,
erfarande och utveckling. Den medvetenheten måste varje pedagog besitta.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Johansson, Helena
Keywords
musik
rytmik
pedagogers resonemang
förskola
Language
sv