• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Musik och rytmik i min verksamhet – sex pedagogers resonemang om sina musik- och rytmikstunder

Abstract
Utifrån min nyfikenhet i hur pedagoger resonerar om musik och rytmik har denna uppsats tagit form. Syftet är att undersöka hur pedagoger inom förskolan resonerar om de musik- och rytmikstunder som de själva bedriver. Genom kvalitativa intervjuer har sex pedagoger inom förskolan som själva bedriver musik- och rytmikstunder intervjuats för att besvara uppsatsens syfte. Undersökningen har berört följande områden inom musik och rytmik. -Skapandet av musik- och rytmikstunder -Hur pedagogen engagerar barnen i musik- och rytmikstunder. -Pedagogiska idéer bakom musik- och rytmikstunderna. -Sambandet mellan musik och rytmik. -Barns utveckling genom musik och rytmik. -Musik- och rytmikstundernas eventuella utveckling. -Läroplanen för förskolans anknytning till musik och rytmik. Resultatet visar på att de flesta av pedagogerna saknar en medvetenhet om musiken och rytmikens betydelse för barn och deras utveckling. Pedagogerna betonar barns delaktighet och självförtroende i musik- och rytmikstunderna men nämner inte barnets egna uttryck; klotterstadiet, spontansång och lek. Även bristen i läroplanen för förskolans anknytning till musik och rytmik är slående. Hälften av pedagogerna vet inte vad läroplanen säger om musik och rytmik. Musik och rytmik är viktigt för barnet. I barnet integreras musik och rytmik med lek, språk, utforskande, erfarande och utveckling. Den medvetenheten måste varje pedagog besitta.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29929
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29929_1.pdf (262.4Kb)
Date
2012
Author
Johansson, Helena
Keywords
musik
rytmik
pedagogers resonemang
förskola
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV