• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagogisk verksamhet eller rutin? En studie om samling i förskolan.

Abstract
METOD För att besvara frågeställningar läste jag relevant litteratur och genomförde intervjuer och observationer av kvalitativ form. Åtta pedagoger intervjuades och fyra samlingar observerades. Genom att studera grovmaterialet från dessa tillfällen besvarades sedan frågeställningarna. RESULTAT De tillfrågade pedagogerna är eniga om att samlingen är ett bra tillfälle för lärande och speciellt de egenskaperna av den sociala naturen. Pedagogerna anser även att det är upp till dem att skapa situationer för barnen som engagerar och inspirerar dem så att ett lärande kan ske. Alla tillfrågade är positiva till att samlingen är ett viktigt element inom förskolans verksamhet och anser att det fyller en funktion, så länge det används på rätt sätt. Kommunikationen i de fyra samlingarna är för det mesta av en samspelande atmosfär. Pedagogerna interagerar med barnen och talar till dem med en positiv och entusiastisk ton och de verkar ha den pedagogiska synen att barnen är kompetenta individer.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29931
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29931_1.pdf (701.7Kb)
Date
2012
Author
Erlin, Josefin
Keywords
Samling
förskolan
lärandetillfälle
kommunikatio
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV