dc.contributor.author | Erlin, Josefin | sv |
dc.date.accessioned | 2012-07-20T07:27:09Z | |
dc.date.available | 2012-07-20T07:27:09Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29931 | |
dc.description.abstract | METOD
För att besvara frågeställningar läste jag relevant litteratur och genomförde intervjuer och
observationer av kvalitativ form. Åtta pedagoger intervjuades och fyra samlingar observerades.
Genom att studera grovmaterialet från dessa tillfällen besvarades sedan frågeställningarna.
RESULTAT
De tillfrågade pedagogerna är eniga om att samlingen är ett bra tillfälle för lärande och speciellt
de egenskaperna av den sociala naturen. Pedagogerna anser även att det är upp till dem att skapa
situationer för barnen som engagerar och inspirerar dem så att ett lärande kan ske. Alla
tillfrågade är positiva till att samlingen är ett viktigt element inom förskolans verksamhet och
anser att det fyller en funktion, så länge det används på rätt sätt.
Kommunikationen i de fyra samlingarna är för det mesta av en samspelande atmosfär.
Pedagogerna interagerar med barnen och talar till dem med en positiv och entusiastisk ton och de
verkar ha den pedagogiska synen att barnen är kompetenta individer. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Samling | sv |
dc.subject | förskolan | sv |
dc.subject | lärandetillfälle | sv |
dc.subject | kommunikatio | sv |
dc.title | Pedagogisk verksamhet eller rutin? En studie om samling i förskolan. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |