Matematik i utomhusmiljön – en studie om pedagogers syn på utomhuspedagogik och artefakter i utomhusmiljön
Abstract
Sammanfattning
Vårt syfte är att undersöka hur pedagogerna anser att artefakter i utomhusmiljön kan användas för elevers
lärande i matematikundervisningen. Med hjälp av en kvalitativ intervjustudie med matematiklärare och
naturskolepedagoger har vi fått svar på våra frågeställningar.
-Hur resonerar pedagogerna kring matematikundervisning i utomhusmiljön?
-Vilka artefakter i utomhusmiljön anser pedagogerna vara användbara för elevers lärande i
matematikundervisningen?
Resultatet av studien visar att pedagoger anser att det finns många fördelar med utomhuspedagogik men att det
inte finns många nackdelar. Fördelarna är att det är ett annat sätt att lära, med en varierande undervisning där
miljön är tillåtande. Det kan motivera elever och är även ett sätt att konkretisera samt kopplar samman teori och
praktik. Nackdelar som nämns är att det finns många orosmoment utomhus, att det kan bli otydligt vad som ska
läras samt att det kräver resurser.
Pedagogerna nämnde flera artefakter i utomhusmiljön. Av de fysiska artefakterna nämns miljön, redskap som
finns i naturen och redskap man tar med sig ut. Pedagogerna nämner även intellektuella artefakter såsom att alla
sinnen får medverka genom förstahandsupplevelser samt att kommunikationen är ett viktigt redskap för lärande.
Studien har gett oss en nyanserad bild av utomhuspedagogiken, vilket är viktigt att ha som lärare. Det är ett
kompletterande arbetssätt som kan användas för att skapa variation och meningsfullhet men kräver ett kritiskt
förhållningssätt. Det är även viktigt att vara medveten om vilka redskap som för lärandet framåt, och på vilket
sätt de används för att skapa meningsfulla lärandesituationer.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Jansson, Malin
Christiansson, Susanne
Keywords
Utomhuspedagogik
matematik
artefakt
utomhusmilj
Language
sv