• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matematik i utomhusmiljön – en studie om pedagogers syn på utomhuspedagogik och artefakter i utomhusmiljön

Sammanfattning
Sammanfattning Vårt syfte är att undersöka hur pedagogerna anser att artefakter i utomhusmiljön kan användas för elevers lärande i matematikundervisningen. Med hjälp av en kvalitativ intervjustudie med matematiklärare och naturskolepedagoger har vi fått svar på våra frågeställningar. -Hur resonerar pedagogerna kring matematikundervisning i utomhusmiljön? -Vilka artefakter i utomhusmiljön anser pedagogerna vara användbara för elevers lärande i matematikundervisningen? Resultatet av studien visar att pedagoger anser att det finns många fördelar med utomhuspedagogik men att det inte finns många nackdelar. Fördelarna är att det är ett annat sätt att lära, med en varierande undervisning där miljön är tillåtande. Det kan motivera elever och är även ett sätt att konkretisera samt kopplar samman teori och praktik. Nackdelar som nämns är att det finns många orosmoment utomhus, att det kan bli otydligt vad som ska läras samt att det kräver resurser. Pedagogerna nämnde flera artefakter i utomhusmiljön. Av de fysiska artefakterna nämns miljön, redskap som finns i naturen och redskap man tar med sig ut. Pedagogerna nämner även intellektuella artefakter såsom att alla sinnen får medverka genom förstahandsupplevelser samt att kommunikationen är ett viktigt redskap för lärande. Studien har gett oss en nyanserad bild av utomhuspedagogiken, vilket är viktigt att ha som lärare. Det är ett kompletterande arbetssätt som kan användas för att skapa variation och meningsfullhet men kräver ett kritiskt förhållningssätt. Det är även viktigt att vara medveten om vilka redskap som för lärandet framåt, och på vilket sätt de används för att skapa meningsfulla lärandesituationer.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29933
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29933_1.pdf (352.2Kb)
Datum
2012
Författare
Jansson, Malin
Christiansson, Susanne
Nyckelord
Utomhuspedagogik
matematik
artefakt
utomhusmilj
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV