Show simple item record

dc.contributor.authorHinar, Janasv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:09Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:09Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29934
dc.description.abstractI förskolan observeras det och dokumenteras som aldrig för. Samtidigt utvecklas tekniken väldigt snabbt och träder även till förskoleverksamheten och påverkar sätt att dokumentera. Med den nya reviderade läroplanen Lpfö 98 (rev.010) ställs högre krav på personalen att dokumentera, följa upp, utvärdera och utveckla verksamheten. Detta gör ämnet aktuell och intressant för mig som blivande pedagog som ska arbeta i förskolan och ska dokumentera den pedagogiska verksamheten. Den teoretiska utgångspunkten i uppsatsen är den sociokulturella perspektiv där lärandet uppfattas som distribuerat mellan människor i en grupp. Ur detta perspektiv är språket och kommunikation avgörande för lärande och utveckling. Jag berör också den aktuella läroplanen för förskolan och en annan relevant litteratur för att belysa dokumentation och lek. Syftet med mitt examensarbete har varit att kritisk granska hur pedagoger i förskolan använder digitala bilder i dokumentationsprocessen. I arbetet har jag också undersökt hur och vad pedagogerna använder digitala bilder till. Jag har använt mig av kvalitativ metod. Insamling av datamaterialet har skett via intervjuer med verksamma pedagoger som har erfarenhet av digitala bilder i sin dokumentation. Vidare har jag observerat pedagogerna under fotografering och vidare arbetet med digitala bilder på fältet. Resultat i min undersökning visar att alla pedagoger som har ingått i studien gör ett strategiskt urval av situationer som händer i förskolan när de fotograferar. De tycks föredra att fotografera barn i någon aktivitet. Fokus under fotografering tycks ligga på barns läroprocesser och utveckling. Pedagogerna använder sig av digitala bilder i syfte att synliggöra verksamheten för föräldrar, barnen och sig själva. Pedagogerna bearbetar bilderna olika och använder sig av olika multimodala verktyg. I relation till den nya reviderade läroplanen och dess krav på dokumentation i förskolan behöver pedagogerna, enligt min uppfattning, utveckla syftet med fotografering i dokumentationsprocessen.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleDigital fotografering som metod och dokumentationsprocesssv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record