Digital fotografering som metod och dokumentationsprocess
Abstract
I förskolan observeras det och dokumenteras som aldrig för. Samtidigt utvecklas tekniken
väldigt snabbt och träder även till förskoleverksamheten och påverkar sätt att dokumentera.
Med den nya reviderade läroplanen Lpfö 98 (rev.010) ställs högre krav på personalen att
dokumentera, följa upp, utvärdera och utveckla verksamheten. Detta gör ämnet aktuell och
intressant för mig som blivande pedagog som ska arbeta i förskolan och ska dokumentera den
pedagogiska verksamheten.
Den teoretiska utgångspunkten i uppsatsen är den sociokulturella perspektiv där lärandet
uppfattas som distribuerat mellan människor i en grupp. Ur detta perspektiv är språket och
kommunikation avgörande för lärande och utveckling. Jag berör också den aktuella
läroplanen för förskolan och en annan relevant litteratur för att belysa dokumentation och lek.
Syftet med mitt examensarbete har varit att kritisk granska hur pedagoger i förskolan
använder digitala bilder i dokumentationsprocessen. I arbetet har jag också undersökt hur och
vad pedagogerna använder digitala bilder till. Jag har använt mig av kvalitativ metod.
Insamling av datamaterialet har skett via intervjuer med verksamma pedagoger som har
erfarenhet av digitala bilder i sin dokumentation. Vidare har jag observerat pedagogerna under
fotografering och vidare arbetet med digitala bilder på fältet.
Resultat i min undersökning visar att alla pedagoger som har ingått i studien gör ett strategiskt
urval av situationer som händer i förskolan när de fotograferar. De tycks föredra att
fotografera barn i någon aktivitet. Fokus under fotografering tycks ligga på barns
läroprocesser och utveckling. Pedagogerna använder sig av digitala bilder i syfte att
synliggöra verksamheten för föräldrar, barnen och sig själva. Pedagogerna bearbetar bilderna
olika och använder sig av olika multimodala verktyg.
I relation till den nya reviderade läroplanen och dess krav på dokumentation i förskolan
behöver pedagogerna, enligt min uppfattning, utveckla syftet med fotografering i
dokumentationsprocessen.
Degree
Student essay