Varför samling? – En studie om samlingens syfte i förskolan
Abstract
Syfte:
Vårt syfte med denna studie är att söka en ökad förståelse för samling i förskolan. Med
utgångspunkt i historien söker vi likheter och skillnader mellan traditionell samling och
samling i dagens förskola. Vi vill lyfta fram pedagogers syn på samlingen samt vad
läroplanen har för inverkan på samlingen.
Metod:
För vår studie har vi valt att använda kvalitativa metoder och som redskap använt intervjuer
och observationer. Vi har intervjuat och observerat sju pedagoger från fyra avdelningar på två
olika förskolor.
Resultat:
Övergripande beskriver pedagogerna att de använder samling dagligen. Tidpunkt och syfte för
samlingarna varierar beroende av vilken pedagog som ansvarar för samlingen men
pedagogerna ansåg att samlingen är ett skolförberedande moment inför den traditionella
skolvärlden. Generellt upplever pedagogerna att de finner stöd i läroplanen för sina samlingar
dock var de oense om samlingens förtydligande i läroplanen. I våra observationer finner vi att
samtliga samlingar sker sittandes i en ring.
Betydelse för läraryrket:
Vi upplever att samling är en metod många förskolor använder och att samlingens syfte, form
och definition varierar från pedagog till pedagog. Samlingsmetodik ingår inte längre i
lärarutbildningen och finns inte dokumenterad i läroplanen för förskolan. För att bryta en
trend av negativ syn på samlingen, där samlingen oftast anses vara styrd, efterfrågar vi en
tydlig definition och riktlinjer för hur samling kan användas och göras meningsfull för barn.
Vi anser att arbetet med samling kan uppnå flera av läroplanens strävansmål.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Sannestål, Tanja
Cerqueira, Gabriela
Keywords
förskola
samling
socialisation
tradition
lärop
Language
sv