• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Varför samling? – En studie om samlingens syfte i förskolan

Abstract
Syfte: Vårt syfte med denna studie är att söka en ökad förståelse för samling i förskolan. Med utgångspunkt i historien söker vi likheter och skillnader mellan traditionell samling och samling i dagens förskola. Vi vill lyfta fram pedagogers syn på samlingen samt vad läroplanen har för inverkan på samlingen. Metod: För vår studie har vi valt att använda kvalitativa metoder och som redskap använt intervjuer och observationer. Vi har intervjuat och observerat sju pedagoger från fyra avdelningar på två olika förskolor. Resultat: Övergripande beskriver pedagogerna att de använder samling dagligen. Tidpunkt och syfte för samlingarna varierar beroende av vilken pedagog som ansvarar för samlingen men pedagogerna ansåg att samlingen är ett skolförberedande moment inför den traditionella skolvärlden. Generellt upplever pedagogerna att de finner stöd i läroplanen för sina samlingar dock var de oense om samlingens förtydligande i läroplanen. I våra observationer finner vi att samtliga samlingar sker sittandes i en ring. Betydelse för läraryrket: Vi upplever att samling är en metod många förskolor använder och att samlingens syfte, form och definition varierar från pedagog till pedagog. Samlingsmetodik ingår inte längre i lärarutbildningen och finns inte dokumenterad i läroplanen för förskolan. För att bryta en trend av negativ syn på samlingen, där samlingen oftast anses vara styrd, efterfrågar vi en tydlig definition och riktlinjer för hur samling kan användas och göras meningsfull för barn. Vi anser att arbetet med samling kan uppnå flera av läroplanens strävansmål.    
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29935
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29935_1.pdf (219.6Kb)
Date
2012
Author
Sannestål, Tanja
Cerqueira, Gabriela
Keywords
förskola
samling
socialisation
tradition
lärop
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV