Matematikboken – en språklig utmaning för andraspråkselever
Abstract
Sammanfattning
I det här examensarbetet behandlas vilken betydelse läromedlet i matematik har för elever med svenska som
andraspråk. I perspektivet vilka språkliga svårigheter kan finnas i läsuppgifter och hur introducerar läromedel
specifika begrepp för eleverna. Detta på grund av att det finns en attityd hos en del lärare att matematik är
universellt och det enda ämnet där man inte behöver ta hänsyn till elevernas språkliga bakgrund. Att ta reda på
hur språket i läromedel ser ut sker genom att innehållet i fyra läromedel som används i årskurs fyra analyseras,
utifrån kriterier som behandlar tidigare konstaterade språkliga svårigheter som finns i läromedelstexter.
Resultaten av analyserna visar på skillnader emellan läromedelen utfirån kategorierna Begrepp och matematiska
ord, Grammatik, Kulturella kontexten, Uppbyggnad av texten och Grafiskt material. Arbetet avslutas med en
sammanfattning där läromedlen som helhet diskuteras gentemot den tidigare forskningen. Det som konstateras
är bland annat att så länge eleven lämnas till att så gott som enbart arbeta med sitt läromedlet på egen hand är det
föga förvånande att svenska elever presterar sämre i matematik. Den betydelse som de här läromedelsanalyserna
har för läraryrket är att resultaten kan användas vid val av läromedel för att möjliggöra att välja det läromedel
som är bäst för den elevgrupp man ska undervisa , samt att resultatet kan bidra till att visa på svårigheter som
andraspråkselever kan möta om de lämnas ensamma med sin matematikbok.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Eriksson, Frida
Keywords
Svenska som andraspråk
Matematik
Läromedelsanaly
Language
sv