• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matematikboken – en språklig utmaning för andraspråkselever

Sammanfattning
Sammanfattning I det här examensarbetet behandlas vilken betydelse läromedlet i matematik har för elever med svenska som andraspråk. I perspektivet vilka språkliga svårigheter kan finnas i läsuppgifter och hur introducerar läromedel specifika begrepp för eleverna. Detta på grund av att det finns en attityd hos en del lärare att matematik är universellt och det enda ämnet där man inte behöver ta hänsyn till elevernas språkliga bakgrund. Att ta reda på hur språket i läromedel ser ut sker genom att innehållet i fyra läromedel som används i årskurs fyra analyseras, utifrån kriterier som behandlar tidigare konstaterade språkliga svårigheter som finns i läromedelstexter. Resultaten av analyserna visar på skillnader emellan läromedelen utfirån kategorierna Begrepp och matematiska ord, Grammatik, Kulturella kontexten, Uppbyggnad av texten och Grafiskt material. Arbetet avslutas med en sammanfattning där läromedlen som helhet diskuteras gentemot den tidigare forskningen. Det som konstateras är bland annat att så länge eleven lämnas till att så gott som enbart arbeta med sitt läromedlet på egen hand är det föga förvånande att svenska elever presterar sämre i matematik. Den betydelse som de här läromedelsanalyserna har för läraryrket är att resultaten kan användas vid val av läromedel för att möjliggöra att välja det läromedel som är bäst för den elevgrupp man ska undervisa , samt att resultatet kan bidra till att visa på svårigheter som andraspråkselever kan möta om de lämnas ensamma med sin matematikbok.       
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29936
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29936_1.pdf (264.4Kb)
Datum
2012
Författare
Eriksson, Frida
Nyckelord
Svenska som andraspråk
Matematik
Läromedelsanaly
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV